CONSTRUCTIEBOUW BIJ GAOS: "WE HEBBEN ECHT ZITTEN PUZZELEN"

Het is nog acht weken tot Corso Sint Jansklooster 2025, dus op alle bouwplaatsen wordt er hard gewerkt aan de creaties!

Ook bij Corsogroep Gaos zijn ze druk in de weer. Aan de agenda in de bouwkeet te zien, ligt alles nog keurig op schema. De constructie staat inmiddels zo goed als overeind, en er wordt hard gewerkt aan de contouren van krab Eddy.

De constructie bleek dit jaar zeker geen makkelijk klusje, vertelt bouwer Roy Stam.

“Het is een kleinere wagen, met beperkte afmetingen en veel open ruimtes. Daardoor heb je minder mogelijkheden om grote constructiedelen kwijt te kunnen.”

En dat is ook niet per se nodig?

“Nee, de wagen wordt maximaal 8,5 meter hoog, en dat is alleen vanwege een vlag die uitsteekt. Het grootste deel blijft onder de zes meter. Dus de constructie hoeft niet extreem zwaar of robuust te zijn.”

Moet je met zo'n open en wat kleinere wagen dan extra goed opletten waar je alles plaatst?

“Absoluut. Voor het corso heb je een aggregaat nodig, we hebben bewegende onderdelen die op hydrauliek draaien, dus je moet ook ruimte hebben voor een hydropack. Daarnaast zijn er steeds strengere eisen voor het onderstel, dus is er een compressor nodig voor de luchtremmen. Dan heb je nog de chauffeurs en de bewegers, die ook allemaal ergens onder moeten passen. Daar moet je bij het maken van de constructietekening goed rekening mee houden. Je kunt niet zomaar overal een koker lassen of een truss omhoog zetten. Zeker bij zo’n kleine wagen moet je echt heel doordacht te werk gaan.”

Moet je bij een iets kleinere wagen dan nog meer nadenken dan bij een grotere?

“Vind ik wel, ja. Ik bouw al vijftien jaar wagens, ook de constructie ervan. Bij de grote wagens was het vaak minder uitdagend. Met deze wagen hebben we echt zitten puzzelen. Meerdere onderdelen hebben we opnieuw moeten maken, omdat bijvoorbeeld de aggregaat er niet tussen paste. Maar juist dát maakt het mooi, die uitdaging.”

CONSTRUCTIEBOUW BIJ GAOS: "WE HEBBEN ECHT ZITTEN PUZZELEN"
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Onze partners